kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Gotujemy w domu z popularnymi kucharzami
2013/4/9 23:10:00

Gotowanie w domu jest ostatnio bardzo modne. Przyczyniają się do tego sieci handlowe, które zachęcają Polaków do szlifowania kulinarnego kunsztu we własnych czterech ścianach, odwołując się do zdrowia i ekonomii w codziennych zakupach. Instytut Monitorowania Mediów w ramach projektu Kompas Social Media postanowił sprawdzić od kogo Polacy uczą się gotowania i jakie są jego najważniejsze wyznaczniki.

W lipcu 2012 ruszyła kampania reklamowa Lidla, ciekawie pomyślana jako walka – na dania i uszczypliwości - dwóch popularnych kucharzy- Karola Okrasy i Pascala Brodnickiego. W sumie to pomysł nie jest nowy - Biedronka od paru lat publikuje w gazetkach reklamowych przepisy (Kuroniów i inne). Kaufland chyba też. No ale ta akcja jest lepiej wypromowana – zauważył forowicz gazeta.pl. Inni sugerowali podobieństwa do współpracy Roberta Makłowicza i Tesco. Starcie tych kilku podobnych, lecz różnych pomysłów na promocję sieci handlowych jest dobrym pretekstem, by zbadać popularność tych sklepów. Nie tylko kampanii, ale też wzorców i wartości, które starają się one przekazać.

Sieci handlowe – o tym się mówi w mediach


W analizowanym okresie – od 1 lipca 2012 do 28 lutego 2013 roku – najczęściej wspominaną w internecie i prasie siecią handlową było Tesco, następnie Biedronka i Lidl. Liczba publikacji dla poszczególnych sieci była zbliżona we wszystkich analizowanych miesiącach.

Analiza publikacji na temat Tesco – najpopularniejszej sieci handlowej w badanych ośmiu miesiącach - wskazuje, że około 40 proc. przekazów to treści informacyjne, rzadko oceniające – publikowane w prasie i na portalach internetowych. Aż 60 proc. badanych materiałów to wpisy w mediach społecznościowych – miejscu wymiany opinii, rekomendacji i ocen. Taka struktura publikacji powtarza się również w przypadku Biedronki i Lidla.

Dwóch na jednego i inne formy promocji sieci handlowych

Wszystkie sieci handlowe zachęcają do zdrowego i rozsądnego żywienia, a przede wszystkim gotowania w domu – to oczywiste. Najczęstszą strategią są kulinarne podpowiedzi i przepisy: można je znaleźć na stronie E.Leclerc, w magazynie Biedronki oraz na stronie internetowej dyskontu, tak samo wygląda sytuacja Lidla i Tesco. Z wypowiedzi internautów wynika, że Biedronka jeszcze przed Lidlem rozdawała na terenie sklepu gotowe listy zakupów i przepisy. Biedronka, Tesco i Netto stawiają na zdrowie – stąd zaangażowanie w programy propagujące profilaktykę i zdrowy styl życia, w tym odżywiania: Partnerstwo dla Zdrowia (Biedronka), Kampanię Zdrowy Apetyt (Tesco) i Zatrzymać cukrzycę (Netto).

Łatwiejsze życie z Okrasą?

Sieci handlowe zachęcają do gotowania w domu za pomocą kulinarnych autorytetów, odwołując się do zdrowia i ekonomii w codziennych zakupach – co na to internauci?

Internauci bardzo wnikliwie przyglądają się przepisom Pascala Brodnickiego i Karola Okrasy – niemal 300 dyskusji na temat propozycji kucharzy dla klientów Lidla mówi samo za siebie. Warto zauważyć jednak, że największym zainteresowaniem kampania cieszyła się na początku, czyli w sierpniu 2012 roku.

Jaki jest efekt kampanii?

To pewne – kampania Lidla działa tak, jak powinna. W sieci wiele jest dyskusji porównujących dania sugerowane przez kucharzy, czyli klienci włączyli się do zabawy i gotują zgodnie z wola dyskontu. Zwracają też uwagę na ceny – tu Lidl trochę traci. Internauci twierdzą, że dania wycenione są według zużycia produktów, a nie kosztów zakupu – czyli podana jest wartość połowy paczki makaronu, jeśli takiej ilości wymaga danie, a nie realny koszt zakupu całej paczki. Na forach znaleźć można opinie, że poza listą zakupów w Lidlu powinny być dostępne gotowe paczki z produktami w wymaganej ilości, tak, żeby nie trzeba ich było szukać ani kupować więcej, niż wymaga tego przepis. Na drugim biegunie są oceny dań – propozycje modyfikacji, ocena stopnia trudności i przede wszystkim – wdzięczność za podsunięcie gotowych rozwiązań. Dodatkowo odnotować należy opinie na temat samej akcji, oceny skuteczności marketingowej.

Tesco daleko za Lidlem


Lidl zrobił lepiej to, co zrobiło już Tesco – wynika z opinii internautów. Makłowicz w kontekście Tesco wspominany był w badanym okresie rzadko, co może być efektem przyjętego zakresu czasowego badania – boom na przepisy Makłowicza dla sieci handlowej – jeśli był – był znacznie wcześniej.

Zdrowie przede wszystkim

Akcje promocyjne związane ze zdrowiem, prowadzone przez Netto i Biedronkę, były wspominane w badanym okresie, jednak nie wywołały szczególnego zainteresowania internautów. Na forum twojaciaza.com pojawiło się Netto, lecz czysto informacyjnie – jako miejsce, w którym osoby z cukrzycą mogą znaleźć odpowiednie dla siebie produkty spożywcze. W Internecie pojawiły się tez informacje na temat badań lekarskich, które można było przeprowadzić w analizowanym okresie dzięki sieci Netto. „Partnerstwo dla Zdrowia” pojawiało się tylko w oficjalnych komunikatach na portalach internetowych.

Gotowanie w domu jest fajne!


Gotowanie w domu – rozwiązanie dla wszystkich dbających o kondycję fizyczną i sylwetkę – bez względu na to, czy chcą być szczupli czy muskularni. Dla zaciskających pasa, dla zestresowanych – to też już poniekąd moda. „Projekt, zainicjowany przez sieć Lidl, odpowiada zatem na oczekiwania polskich konsumentów, by gotowanie w domu było szybkie, proste, tanie i zdrowe” – wynika z materiałów promocyjnych sieci i jest to trafna diagnoza. Szybko i łatwo, tanio i zdrowo - to najważniejsze wyznaczniki udanego gotowania według internautów. Jeśli dodatkowo sieć handlowa dzięki Okrasie, Pascalowi lub Makłowiczowi zdejmuje z klienta konieczność zaplanowania jadłospisu i przygotowania listy zakupów – może liczyć na wdzięczność.


()


 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: Karol Okrasa, gotowanie, kucharze, kulinaria, pascal Brodnicki


 


 


 

Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »